DSC_4222.jpg

Parkens Historie 

Her finder du alle de praktiske informationer du skal bruge, når du besøger parken. Vores priser og åbningstider, ordensreglerne der er i parken samt alt om vores faciliter, vi har plads til alle. 

Parkens billedgalleri

Parkens Historie 

En håndfuld jernbaneinteresserede startede i 2002 med små tog og en transportabel bane, under navnet
Viby Minitog. Det var blandt andet med kørsel ved den årlige Aarhus Festuge.

 

Der blev de efterfølgende år ledt efter et sted til opbygningen af en permanent udendørs bane, og i 2009 blev der indgået aftale om leje af et stykke jord, ved gartneriet for enden af Egå Møllevej, 10 km nord for Aarhus. I efterårsferien samme år blev den transportable bane stillet op på gartneriets parkeringsplads og i december måned blev der kørt tog i et julelandskab i et af drivhusene.

 

Selve opbygningen begyndte I april 2010 og 3 måneder senere kunne der holdes ”rejsegilde”, i form af kørsel på den første rundstrækning. Der blev lavet perron, perronspor og et lille billethus kom op at stå. I løbet de følgende par år blev området, sideløbende med lidt publikumskørsel, lavet til en flot park med blomsterbede og kuperede græsplæner.

 

I pinsen 2012 var det tid for den officielle indvielse, nu med navnet Modelparken Danmark, som foreningen i mellemtiden havde skiftet navn til.

 

Der blev udarbejdet en ambitiøs plan for området og ved udgangen af 2013 var yderligere 250 meter spor klar, så turen gennem parken kunne blive en landskabelig oplevelse.

Samtidig har der også været gang i udbygning af værksteder og opholdslokaler, forbedrede tilkørsels- og parkeringsforhold og udbygget publikumsfaciliteter, ikke mindst med overdækket picnichus ved stationen.

Et stort serviceområde med lokomotivremise, vognhal, rangerspor, læsserampe, drejeskive og rundremise er kommet til, og med udbygning af signalsystem, bomanlæg og hegn omkring banen, er hele området et jernbanemiljø og dermed en interessant oplevelse for hele familien.

 

Skalaforholdet er mellem 1:3 og 1:8, alt efter om forbilledet er smalspor eller normalspor, men tilpasset så det kan køre på det der er den mest brugte sporvidde for denne type modeljernbane, nemlig 7¼ tomme, 184 mm. Vi kører på damp, strøm og diesel. Alt laves på frivillig basis af foreningens medlemmer, med tiden skulle der gerne komme flere bygninger, broer, søer, tunneller, bjerge og meget andet omkring jernbanen, der med årene skal blive på omkring 3 km. Intet af dette har kunne lade sig gøre, uden vores besøgende og det fantastiske hold af frivillige.