
Tog i parken 2022
De fleste af togene i Modelparken er stillet til rådighed af vores medlemmer.
Vi har 4 damplokomotiver der kører på kul og vand og som det tager ca. 1,5 time at fyre op. De andre lokomotiver drives af diesel- eller benzinmotor, men det mest udbredte er batteridrift.
Du man læse mere om vores tog her på siden
MZ´eren
MZ 1462 er en frifortolkning af MZ´erne som DSB havde i driften siden 1967 der blev bygget 61 MZ lokomotiver, derfor hedder denne 1462 som den næste i rækken. Modellens motor er en el scooter som parken fik foræret af dao. Nogle af MZ lokomotiverne er stadig i daglig drift, som blandt andet kører gods til Aarhus og Aalborg.
Byggeår - 2020
Forbillede - DSB´s MZ lokomotiver
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:6
Vægt - 120 Kg.
Max hastighed - 20 km/t
Trækkraft - Ca. 2 Tons
LJ M1
Bygget i 1921 af DEVA i Sverige og er verdens ældste køreklare diesel elektriske lokomotiv, som er på veteranbanen Maribo-Bandholm. og det var i øvrigt det første diesel elektriske lokomotiv der kørte i Danmark fra
1923.
Byggeår - Ukendt
Forbillede - Diesel LJ M1
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:8
Vægt - 65 Kg.
Max hastighed - 15 km/t
Trækkraft - 400 Kg
Bumle
Bumle eller Sweet William som den kaldes i England, har sit forbillede i typiske engelske smalspors lokomotiver, der har været anvendt til skifertransport.
Modellen her er bygget af en entusiast på Sjælland i 1984.
Byggeår - 1984
Forbillede - Engelsk smalsporslokomotiv
Model - Damplokomotiv
Størrelsesforhold - 1:4
Vægt - 450 Kg.
Max hastighed - 12 km/t
Trækkraft - 1200 Kg
Galloping Goose
Galloping Goose er det populære navn til en serie på syv motorvogne, som blev bygget i 1930'erne af Rio Grande Southern Railroad og var i drift frem til begyndelsen af 1950'erne. De blev primært brugt til transport af post til byerne i Rocky Mountains i Colorado. De blev bygget så man kunne spare prisen på de store damplokomotiver og holde udgifterne nede.
Byggeår - 2011
Forbillede - Benzindrevet posttog
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:8
Vægt - 50 Kg.
Max hastighed - 15 km/t
Trækkraft - 200 Kg
Bamsetoget
Her kan børnene sidde foran på lokomotivet og lade som om de styrer. Der er plads til 2-3 børn på sædet bag lokomotivet og der kan sidde 5-6 børn/voksne på hver af de efterfølgende vogne.
Bamsetoget er et af børnenes favoritter i parken.
Byggeår - 2011
Forbillede - Bamsetoget
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:6
Vægt - 120 Kg.
Max hastighed - 10 km/t
Trækkraft - Ukendet
The Ghan
"The Ghan" er persontoget der kører de 3000 km fra Adelaide, via Alice Springs til Darwin i Australien. Turen tager ca. 2 døgn. The Ghan er altså en særdels speciel måde at opleve Australien på. Forbilledet der kører i Australien har 4500 HK og vejer 138 tons. Normalt køres turen med to lokomotiver og cirka 40 personvogne.
Byggeår - 2016
Forbillede - The Ghan
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:6
Vægt - 120 Kg.
Max hastighed - 11 km/t
Trækkraft - Ca. 1 Ton
Bornholmeren
På grund af den store interesse for de bornholmske jernbaner, valgte Viby Minitog i 2002 at bygge dieseltraktor ML 10. Det var foreningens første projekt der blev lavet helt fra bunden, det stillede nogle krav til konstruktionen, der ikke måtte være for kompliceret.
ML 10 er lavet i størrelsesforholdet 1:4
Den originale dieseltraktor ML 10 blev bygget i 1934 hos 'Frichs' i Århus. De Bornholmske Jernbaner (DBJ) købte dieseltraktoren i 1939, og den var i drift hos DBJ frem til banens nedlæggelse i 1968.
Byggeår - 2002
Forbillede - DBJ ML10
Model - Elektrisk
Størrelsesforhold - 1:4
Vægt - 80 Kg.
Max hastighed - 10 km/t
Trækkraft - 600 Kg
Franziska
Franziska er købt som samlesæt hos Thul Dampbahn (Tyskland) I 2003. Firmaet har siden 1994 produceret miniaturetog inspireret af 600mm feldbahn/industribaner i samarbejde med med Feld- und Werkbahnmuseum.
Franziska er modelparkens maskot.
Byggeår - 2003
Forbillede - Industribanelokomotiv
Model - Damplokomotiv
Størrelsesforhold - 1:4
Vægt - 120 Kg.
Max hastighed - 12 km/t
Trækkraft - 800 Kg